V dětské skupině Pramínek, budeme vždy s každým dítětem pracovat s ohledem na jeho individuální potřeby a dovednosti. Každé dítě je originál, a s každým dítětem se bude jednat citlivě s ohledem na jeho věkové zvláštnosti. Aktivity v dětské skupině budou přiměřené věku a schopnostem dětí.
Pečující osoby jdou dětem příkladem, chovají se k dětem citlivě, trpělivě, důsledně a spravedlivě. Na děti se nepoužívají žádné psychické ani fyzické tresty, případně psychické ponižování dítěte, a to jak ze strany pečujících osob, tak druhých dětí, je nepřípustné. V dětské skupině máme nastaveny mantinely, hranice a řád pro veškeré naše činnosti.
Děti vedeme k:
- Správným hygienickým návykům, sebeobsluze a samostatnosti;
- etické výchově (jsou vedeny k dílčím sociálním dovednostem – např. pozdravení, poděkování, také k utváření vztahu a respektu ke kamarádům a ostatním lidem);
- rozvoji rozumových schopností (myšlení, fantazie, tvořivosti, představivosti, logiky, zrakového a sluchového vnímání atd.);
- rozvoji komunikačních schopností;
- pohybovým aktivitám;
- estetické výchově (různé výtvarné činnosti s různým materiálem a technikami);
- zpěv dětských písniček (vyjádření hudby pohybem, tancem, používáním různých hudebních nástrojů);
- čtení pohádek a výuka různých básniček;
- rozvoji jemné a hrubé motoriky.
1. Integrovaný blok (září) „VÍTÁME NOVÉ KAMARÁDY V PRAMÍNKU“
Podtémata: Kamarádi se seznamují s dětskou skupinou
- pravidla Pramínku
- Poznáváme se navzájem
- Všude dobře, doma nejlíp
Cíl:
Děti se seznamují s prostředím výchovného zařízení a jeho okolí. Formou her se seznamují s pečovatelkami, novými kamarády a zároveň mají možnost představit i sebe, své záliby, dovednosti a v neposlední řadě i svou rodinu.
Očekávané výstupy:
- Odloučit se na určitou dobu od rodičů a uvědomovat si svou zaměstnanost
- Navazovat kontakty s dospělým a dalšími dětmi
- Ovládat řeč a samostatně vyjadřovat své myšlenky
- Ve skupině se dokázat prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvat a spolupracovat
- V běžných situacích uplatňovat základní společenské návyky a pravidla společenského styku
- Napodobovat modely prosociálního chování a mezilidských vztahů
- Přijímat vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobit se jim
- Uvědomovat si svou osobnost se svými právy, s přiznáním stejných práv svým kamarádům.
2. Integrovaný blok (říjen) „BAREVNÉ PROMĚNY PODZIMU“
Podtémata: Ovoce a zeleninu máme rádi
- Podzimní sklizeň
- Barvy a proměny podzimu
- Podzimní počasí
- Tvoření z přírodních materiálů
Cíl:
Seznámit děti se střídáním ročních období, změnami v přírodě, charakterem čtyř přírodních živlů, dále plody jednotlivých stromů a rostlin, které jsou využitelné pro člověka, tak i zvířata. V tomto bloku bude také zakomponován týden barev, kdy každý den bude jinak barevný.
Očekávané výstupy:
- Rozlišovat základní škálu barev
- Naučit se zpaměti krátké texty/říkanky/básničky/
- Rozvoj estetických dovedností
- Vnímat, že změny v přírodě mají svůj řád, jsou rozmanité a pozoruhodné
- Vyjadřovat se a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky
- Rozšiřovat svou slovní zásobu a aktivně ji používat k dokonalejší komunikaci s okolím
- Své činnosti a hry se učit plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- Soustředěně pozorovat, zkoumat, objevovat, všímat si souvislostí a experimentovat
- Vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech.
3. Integrovaný blok (listopad) „VE ZDRAVÉM TĚLE, ZDRAVÝ DUCH“
Podtémata: Naše tělo
- Čistota půl zdraví (zdraví x nemoc)
- Zdravé a nezdravé potraviny
- Poznáváme svět všemi smysly
- Svatý Martin přijíždí
Cíl:
Děti se seznamují s pojmy zdraví a nemoc, budou se učit, jak pečovat o své zdraví, jak se pozná nemoc a jak pečovat o nemocného. Dále budou děti rozeznávat zdravé a nezdravé potraviny pro naše tělo a potraviny, které nám pomáhají k tomu, abychom nebyli nemocní. Povíme si o všech smyslových čidlech, které máme. Budeme je poznávat sami na sobě a rozvíjet je.
Očekávané výstupy:
- Rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí
- Mít povědomí o významu péče o čistotu těla a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
- Dítě dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (encyklopedie, knížky)
- Uvědomovat si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- Zvládání sebeobsluhy a uplatňování hygienických a preventivních návyků.
4. Integrovaný blok (prosinec) „VÁNOCE, VÁNOCE PŘICHÁZEJÍ“
Podtémata: Adventní čas
- Mikuláši, Mikuláši, kdo to tady děti straší
- Vánoční čas u nás doma
- Štědrý den
- Ježíšek
Cíl:
Děti se dozví, co je advent, jaké tradice s ním souvisí a děti se navzájem seznámí s tím, jak se Vánoce slaví u nich doma. Bude probíhat práce na výrobcích související s vánoční tématikou, včetně vánočních tradic a zvyků. Děti si vánočně vyzdobí prostory zařízení, navštíví les s krmivem pro zvířátka, absolvují mikulášskou nadílku a připraví si vánoční besídku pro rodiče, prarodiče, sourozence atd.
Očekávané výstupy:
- Sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- Těšit se z hezkých a příjemných zážitků
- Dokázat se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (dramatickými, výtvarnými, hudebními, řečovými)
- Vážit si tradic a kulturního dědictví
- Učit se spontánně, ale i vědomě soustředit se na činnost, dokončit zadanou práci, umět postupovat podle instrukcí a pokynů.
5. Integrovaný blok (leden) „PANÍ ZIMA KRALUJE“
Podtémata: My tři králové jdeme k vám
- Zimní obydlí zvířátek
- Zimní olympiáda v Pramínku
- Lední medvědi mají zimu rádi a hrají si jako kamarádi
Cíl:
Děti se seznámí s některými volně žijícími zvířaty, jejich způsobu života a stavbě těla. Jak jim děti mohou samostatně v zimě pomáhat. Poznávat hodnotu přátelství na základě příběhu ze zvířecí říše. Děti se seznámí se změnami v přírodě, které sebou zima přináší, pracují s negativy i pozitivy zimního počasí, využití extrémních teplot i sněhových srážek k experimentování, práce s tématy, jaká je zima jinde na Zemi, jak tam lidé a zvířata žijí a co dělají, aby krutou zimu přežili. Dále se pracuje v rámci tohoto bloku s tématem volný čas v zimě, venku a doma, jak se liší trávení volného času v zimě od aktivit na jaře, v létě, na podzim.
Očekávané výstupy:
- Zorganizovat hru
- Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- Řešit problémy, úkoly, situace, myslet kreativně
- Získat elementární poznatky o rozmanitostech a proměnách přírody
- Vyjadřovat se a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky
- Rozšiřovat svou slovní zásobu a aktivně ji používat k dokonalejší komunikaci s okolím
- Své činnosti a hry se učit plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- Soustředěně pozorovat, zkoumat, objevovat, všímat si souvislosti, experimentovat.
6. Integrovaný blok (únor) „POZEMNÍ A VESMÍRNÉ PUTOVÁNÍ“
Podtémata: Vesmírná tajemství
- Od pólu k pólu
- Jak jde čas na naši planetě
- Masopustní hodování
Cíl:
Seznámit děti s pojmem vesmír, sluneční soustavou, utvářet představu o tom, jaká je naše planeta, jak vypadá, kdo na ni žije, jaké jsou na ní podmínky k životu, jak je důležité chránit životní prostředí. Děti budou pracovat s pojmy, které se budou týkat jejich vlastního domova, města a země, ve které žijí.
Očekávané výstupy:
- Přistupovat k druhým lidem bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce, úsilí respektovat jejich kulturní odlišnosti a zvyklosti
- Získanou zkušenost uplatňovat v praktických situacích a v dalším učení
- Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívat empirických postupů
- Dítě dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává
- Rozlišovat některé symboly, porozumět jejich významu i funkci
- Být citlivý ve vztahu k živým bytostem, přírodě i věcem
- Rozvoj grafomotoriky.
7. Integrovaný blok (březen) „JARO SE PROBOUZÍ“
Podtémata: Pramínek čte dětem
- Jarní přírodní jevy
- Jarní úklid
- Ten dělá to a ten zas tohle
Cíl:
Práce s tématy, kdy začíná jaro, změna počasí, jak reagují rostliny, zvířata i lidé. Kdy se začíná pracovat na zahrádce, kdy se sází jednotlivé rostliny, jak se o ně starat. Povídání o ekologii. Jak máme chránit přírodu kolem nás. Vést děti k upevňování kladného vztahu k živé i neživé přírodě.
Očekávané výstupy:
- Formulovat obrázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- Rozlišování a pojmenování jarních rostlin
- Rozvoj komunikace a dodržování pravidel diskuze na téma jaro, změny na jaře
- Rozvoj schopnosti rytmického cítění a dodržování rytmu
- Vést rozhovor, naslouchat druhému, odpovídat, ptát se
- Naučit se zpaměti krátké texty, říkanky, básničky
- Vědomě využívat všech smyslů.
8. Integrovaný blok (duben) „ OPATRNOSTI NENÍ NIKDY DOST“
Podtémata: Bezpečnost na silnicích
- Hody, hody doprovody….
- Záchranný systém
- Šel zahradník do zahrady
- Přílet čarodějnic a čarodějů
Cíl:
Děti se seznámí s pravidly bezpečného chování na ulici a silničního provozu, naučí se využívat bezpečnostní pomůcky k ochraně zdraví (prevence). Seznámí se s prací policistů, záchranářů i hasičů. Představení jednotlivých druhů povolání, jejich specifik a významu ve společnosti, děti seznamují ostatní s tím, co dělají rodiče, vyzkouší si v rámci modelových situací práci svých rodičů, práce s představou, co se dětem líbí za profese a čím by chtěli být. Návštěva jednoho z pracovišť integrovaného záchranného systému, či přednáška pracovníka o profesi přímo v zařízení. Děti prezentují, jak vypadá zahrada u nich doma nebo babičky, co na ni pěstují, co se jim na jejich zahradě nejvíce líbí.
Příprava na velikonoční svátky, seznámení s jejich významem, zvyky, tradicemi. Vyprávění příběhů, které se váží na 30.dubna.
Očekávané výstupy:
- Posilovat prosociální chování
- Formulovat otázky, odpovídat, slovní výkony
- Spolupráce s ostatními dětmi
- Pochopit a přijmout základní pravidla bezpečnosti silničního provozu
- Pochopit, že každý má ve společnosti svoji roli
- Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných, hudebních a pohybových dovedností a technik
- Rozlišovat některé obrazné symboly (dopravní značky)
- Chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře).
9. Integrovaný blok (květen) „LETEM SVĚTEM“
Podtémata: Všechny děti světa
- Moje maminka
- Tradice, zvyky, svátky u nás v ČR
- Zvířátka a jejich mláďátka na dvorku a v lese
Cíl:
Seznámení dětí s kontinenty, povídání o lidech žijící na jednotlivých kontinentech-jejich kultura, zvyky, tradice. Práce s mapami, atlasem, seznámení s pevninou, vodstvem, obyvateli a kulturou jiných zemí, prezentace toho, která místa jsem navštívil, seznámení se zemí, kde žijí já – města, řeky, hory, památky, významné osobnosti.
Očekávané výstupy:
- Rozhodovat o svých činnostech
- Zaujímat vlastní názory, postoje a vyjadřovat je
- Vyvinout úsilí, soustředit se na činnost a jejich dokončení
- Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý, pozoruhodný
- Osvojit si svoje elementární poznatky o okolním prostředí a zemi, v které žiji
- Projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat povídání, četbu, hudbu, film, obrázky.
10. Integrovaný blok (červen) „TĚŠÍME SE NA LÉTO“
Podtémata: Letní sporty
- Letní speciality do naší pusinky
- Co budu dělat o prázdninách
- Travička zelená aneb co roste na louce a zahrádce
Cíl:
Seznámit děti s počasím, přírodními změnami během tohoto ročního období, ovocem, zeleninou a kuchařskými výrobky z nich, dále se zájmy, koníčky, aktivitami a činnostmi, které se k létu vážou. Připravit děti na to, jak se o sebe postarat v přírodě, na co si dát pozor při pohybu v lese, stanování, koupání, sbírání plodů, setkání se zvířetem ve volné přírodě. Práce s tématem má rodina, výlety a dovolená.
Očekávané výstupy:
- Prožívat radost se zvládnutého a poznaného
- Spolupráce s vrstevníky ve skupině
- Domluvit se slovy, gesty, improvizovat
- Řešit problémy, úkoly, situace.
11. – 12. Integrovaná blok (červenec a srpen) „ŽIVOČIŠNÁ ŘÍŠE A INDIÁNSKÉ LÉTO“
Podtémata: Zvířata v ZOO
- Náš dvoreček
- Les, louka, rybník
- Staráme se o zvířátko
- Moje indiánské léto
Cíl:
Seznámit děti se zvířaty žijící v zoo. Jak a kde tato zvířata žijí, co potřebují k životu, jaký z nich máme užitek, jak se o ně máme starat. Vyprávění o indiánech, kde žili, jak bydleli, jak se strojili. Některé aktivity zábavnou formou vyzkoušet i v prostředí skupiny.
Očekávané výstupy:
- Vyzdvihnout pozitivní tradice a zvyky, které mezi sebou indiáni udržovali
- Budovat pozitivní vztah k přírodě a zvířatům
- Podílet se na organizaci hry